NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-18
Skrivet av: Sven-Erik Johansson (Sikhallan) skrivet 2006-04-08, 08:06
Hejsa Anders  
 
Det är roligt att se ditt namn i debatten.  
 
Databas Kråken totalt 167.000 personer  
Kärnsocknar - ca 100.000 personer - Nordmaling, Grundsunda, Bjurholm, Gideå och Trehörningsjö  
För 2 år sedan öppnade jag en flik ”Rättelser” på min hemsida www.sikhallan.com där alla är inbjudna att påpeka släktskaps fel inom dessa 5 kärnsocknar.  
Andra borde följa i mina spår.  
Under dessa 2 år har 6 släktskaps fel påpekats varav endast 2 fel har kommit från de egentliga 5 kärnsocknarna.  
Om jag uppfattar ditt inlägg rätt så har ej hellre du eller någon i din bekantskapskrets hittat något släktskaps fel bland dessa 100.000 personer.  
Men något ytterligare fel borde finnas tycker man.  
Om alla gör en djupdykning kanske något ytterligare fel kommer fram.  
 
Arbetsmaterial- ca 70.000 personer- alla övriga socknar inklusive Burträsk.  
Umeå lands 1700-tals på ca 25.000 personer del blir snart överflyttad till Kärnsocknarna.  
I detta ”arbetsmaterial” finns det naturligtvis fel eftersom jag ännu inte hunnit trippel kolla.  
Mina egna såväl som prästernas eller andra källors fadäser.  
Trippelkoll innebär samordnad kontroll av HFL, FB, VB och DB.  
Och felet som du helt riktigt påpekar från Burträsk - klassat som arbetsmaterial - har sitt ursprung i kyrkoherde Grapes anteckningar  
Grape var en av Övre Norrlands mest välrenommerade kyrkoherdar.  
Men är det då jag som har fel eller är det Grape man skall skälla på.  
Skall Burträsks kyrkoherde och Norrlands kanske störste kyrkoherde Grape anses som en original källa eller en irrelevant faktor.  
Du har sannolikt rätt i att man inte skall lita allt för mycket på den enskilde prästens anteckningar utan skärskåda hans skriverier lite närmare, även om han är så välkänd som Grape.  
Det är just denna noggranna kontroll och sammanvägning av flera enskilda originalkällor HFL, FB, VB och DB som jag har gjort i databas Kråkens kärnsocknar.  
Och det är också därför jag med bestämdhet kan påstå att Databas Kråkens kärnsocknar är betydligt säkrare är de enskilda kyrkböckerna HFL, FB, VB eller DB.  
I kyrkböckerna finns inga kommunicerande kärl mellan de olika delarna - HFL, FB, VB, DB - men i databas Kråken finns det.  
Och alla inser ju lätt vad detta innebär.  
Resultatet från detta kommunicerande kärl finns i de avvikelserapporter som enkelt kan listas ut i databas Kråken.  
 
Så länge som dessutom databas Kråkens sämsta delar ”arbetsmaterialet” - material utanför kärnsocknarna - är avsevärt bättre än Svars SCB årgångar och minst likvärdigt med Disbyts material får man väl var tillfälligt nöjd, men arbetet fortskrider i planerad takt norrut, söderut och västerut i samarbete med andra progressiva krafter.  
Är det någon med en annan uppfattning så är han välkommen med konkreta och väl underbyggda påstående mot dagens databas Kråken6b till e-mail : sikhallan@stallhagen.se.  
 
För att snabba på även arbetet med ”arbetsmaterialet” inbjuder jag även nu alla som kan hitta släktskaps fel i ”arbetsmaterialet” i databas Kråken6b att kontakta mig.  
Jag hoppas att även se namnet Anders Andersson bland dessa.