NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-18
Skrivet av: Sven-Erik Johansson (Sikhallan) skrivet 2006-04-06, 15:21
Hejsan Henrik
 
Roligt att se att du följer i dina förfäders spår, men se upp.
Jag är den som skapat databas Kråken och var därför intresserad av varför gammalt arbetsmaterial spreds på Anbytarforum.
Databas Kråken består av 2 huvuddelar.
 
A. Kärnsocknarna Nordmaling, Bjurholm, Gideå, Grundsunda, Trehörningsjö och snart också Umeå lands 1700-tals del. Där alla som lämnat avtryck finns med.
Dessa kärnsocknar i databas Kråken har betydligt mindre fel än de enskilda delarna av kyrkböckerna var för sig.
 
B. Arbetsmaterial från omkringliggande socknar, där vissa kanske någon gång i framtiden även får status av att klassificeras som kärnsocken i databas Kråken.
Vissa delar av detta ”arbetsmaterial” ligger just nu kanske inte på högre nivå än SVARS 1870, 1880, 1890, 1900 SCB årgångar eller man kan kanske jämföra hela detta ”arbetsmaterial” i databas Kråken med Disbyts material som också är av varierande kvalitet.
Därför tycker jag att det är fel att tillåta att material som är klassat som ”arbetsmaterial” skall sprids. Åtminstone vill jag inte bidra till spridning av ”arbetsmaterial”
Min hemsida och instruktionerna för databas Kråken klargör att endast material från kärnsocknarna får användas som referens i officiella sammanhang.
Du använde gammalt material klassat som ”arbetsmaterial” och sedan några år utbytt mot bättre ”arbetsmaterial”, men trots allt ”arbetsmaterial” eftersom Umeå lands 1700-tals del ännu inte har erhållit kärnsockenstatus. Detta sker under nästa vintersäsong.
 
Det kan ju kanske också vara intressant att veta vad kyrkböckerna säger
”orginalkällorna” ger följande.
-BUR/Ljusvattnet,AI:4,s89,1750-62,bonde nr.7-död 1762 i Ljusvattnet
-UM/Rödå,A1:6,6/10,s162,1757-60,fader-död 1760 i Rödå
-Umeå Bracksele har inga HFL för denna tidsperiod utan finns först från 1768.
-Umeå lands DB,C:3,s41: Död 1761-06-21, 68 år i Braxele.
Isak Josefsson ifrån Burträsk, född 1693,  
fader Josef Håkansson i Ljusvattnet, moder Karin.  
På sitt 18 år vart han såldat, och war tillstädes i Strömstadsaction samt Norska fälttåget,  
giftade sig efter hemkomsten 1719 med Kerstin Persdotter i Ljuswatnet?, fick sedan afsked,  
och förestod sitt hemman tils sonen var i stånd att emottagat.  
Haft 14 barn, 11 sönder och 3 döttrar, 4 söner och 1 dotter leva.  
Har i senare åren varit ? I Burträsk, kom i början av Junio till sin son i Braxsele
Men siuknade strax in i sin wanliga bröstsiuka, som plågat honom i 11 år