NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2014
Skrivet av: Gunilla Broman skrivet 2014-03-06, 17:31
Hej Per.  
Det här låter riktigt sannolikt. Tack så jättemycket!  
Ska bara se så jag fattat rätt.  
Vi tänker oss alltså att Elisabets efternamn blivit fel och att Johan Nilsson Björn gifter sig med Biörs dotter och tar över gården Västergissjö 7? En vigselattest e.dyl hade suttit fint, men det finns väl inte tänker jag.
 
Hustru Lisa i Björna som dog 1725 17/1 hittar jag inte i någon DB. Har du hittat det också i en dombok?
Johan Nilsson påstås vara död i december 1710. Vet du var den uppgiften kommer ifrån?
Finns förresten domböckerna och mantalslängder på nätet? Jag kör med AD-online och kan inte hitta dem där iaf.
 
Johans son Nils som döps vid Michelsmäss 1699 i Västergissjö (Arnäs C:1 s.68) var en hit. Där fanns nämnde Johan Andersson och pigan Märit Biörsdotter i Västergissjö med, som sagt. Jippie!
 
Det andra fadderparet heter Lars Eriksson ohh och kommer från Bodum!  
Vet du om det finns fler än ett Bodum? Tycker att det verkar lite långsökt att de kommer från Bodum Fjällsjö. Ska man tro på andras forskning så kommer tidigare nämnde Erik Johanssons svärmor, Lisbeta Larsdotter, från Rudsjö Fjällsjö och ha koppling till Movattnet, så kanske inte helt omöjligt ändå.