NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 februari, 2010
Skrivet av: Patrik Lundström skrivet 2009-09-23, 23:10
Hej!
 
Jag skrev ett liknande inlägg under Björna före sommaren, men tänkte pröva lyckan även här bland er som forskar och/eller har släkt i Arnäs församling, dit jag själv även har några förgreningar i min egen släkt.
 
Situationen är nämligen den att Arnäs församling nu löper risk att inte alls komma med på nästa version av Sveriges Dödbok (version 5, som är tänkt att innefatta perioden 1901-2009 och) som beräknas släppas i början av nästa år. Arnäs är nämligen en av flera församlingar i Ö-viksområdet som ännu inte blivit adopterad av någon till  projektet Namn åt de döda:
 
http://www.genealogi.se/dodb/db_y.htm
 
Just för Arnäs skulle detta bli extra olyckligt då församlingsböckerna för tillfället slutar år 1915 och nästa release för perioden därefter (dvs. 1915-1948) sker först år 2019 pga den 70-åriga sekretessen. Det kan med andra ord uppstå en stor lucka av år där det blir svårt att hitta information om avlidna!
 
Min fråga är därför förstås ifall någon som läser detta och vill att Arnäs ska komma med på nya skivan (för perioden 1901-46, som alltså är det som saknas) skulle kunna tänka sig att hjälpa till och adoptera församlingen eller delar av densamma till projektet? Adoption av enstaka år går givetvis bra också.
 
Det är i alla fall 70-90 poster (läs: avlidna) per år som ska matas in i Excel (kanske 1,5-2 timmars arbete för den som bara har lite datorvana) och huvudkällan, som är dödböckerna, kan man få tillgång till digitalt via bl.a. SVAR (www.svar.ra.se), som Släktforskarförbundet - passande nog - har samarbetsavtal med för projektet. Det innebär fri tillgång till hela Sveriges födda, vigda och döda för perioden 1901-38 under projekttiden:
 
http://www.genealogi.se/dodb/svar.htm  
 
Jag har själv tidigare fotograferat av dödböckerna (eller snarare utdrag av dem från SCB) för perioden 1939-46, så allt underlag som behövs finns numera tillgängligt digitalt. Deadline för inmatningen är årsskiftet, så det finns alltså fortfarande tre månader kvar att arbeta med Arnäs eller annan någon annan församling för den som är intresserad!
 
I praktiken så är det uppgifter om dödsdag, förnamn, efternamn, flicknamn, adress, födelsedatum och civilstånd som ska matas in för varje post. Dessa uppgifter finns alla med i dödböckerna. Den som önskar bilda sig en bättre uppfattning av arbetsmängden och vill se hur en inmatad fil kan se ut kan höra av er till mig, så ska jag mejla över en församling som jag själv gjort till projektet!
 
Slutligen, all hjälp - liten som stor - tas förstås emot med öppna armar!  
 
Vänliga hälsningar,
 
Patrik Lundström
 
PS. Jag jobbar själv mycket med Västerbotten f n, men får jag bara lite hjälp på traven kan jag givetvis också hjälpa till med Arnäs framöver! DS.