NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2008
Skrivet av: Sven-Erik Johansson (Sikhallan) skrivet 2007-05-19, 20:14
Hejsan Inger
 
Jag håller just idag på med Grundsunda 1855-59 och den sista genomgången av FB och VB.
HFL är redan klart sedan ca 6 år tillbaka.
Idag har jag haft 4 fall av födelser där föräldrarna ej funnits i HFL och tillsammans med min kollega Stefan Söderlund hade vi igår en familj som bevisligen födde barn under sina tid vid Husums sågverk, men enligt HFL i Själevad hade familjen befunnit sig i Själevad under hela tiden.
En annan typ av fel.
Just innan jag skriver detta  höll jag på med en oäkta dotters moder som skulle heta Anna Maria enligt FB  när dotter döptes.
Det tog mig nästan en kvart att inse att modern i sin tur just nu hade namnet Anna Maria men att hennes dopnamn var Maria Catarina., som hon också hade i HFL sina 6 första levnads år innan det helt plötsligt utan förklaring blev Anna Maria.
Sådana ändringar är ej ovanliga så sent som i mitten av 1800-talet.
Jag har troligen under mina forskarår hittat 5.000-10.000 grövre fel i kyrkböckerna och då brukar jag sällan bry mig om att de inte finns i HFL trots att de borde finnas där.
Skulle man även inkludera mindre fel som tex  
-f.1835-07-25 istället för det rätta 1835-10-11
-delar av namn felaktigt
-ej funna i HFL
-felaktig födelseort etc
skulle man troligen få addera kanske ytterligare en nolla, dvs 50.000 fel i kyrkböckerna i enbart det område jag forskar i.
De mesta felen finns naturligtvis under 1700-talet och Umeå lands är den värsta socknen för mig hittintills.
För att upptäcka och systematisera detta måste man ha ett system som tex en databas i annat fall har man nog svårt att se och komma ihåg alla fel och inse hur mycket som egentligen är fel.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik