NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-14
Skrivet av: Yngve Aronsson skrivet 2006-12-10, 16:23
Min frus MF FF F Erik Nordin f1765 i Ångermanland (enda anvisning) kom till Hudiksvall som carduansgesäll.
 
Eriks son (MF FF) är den i Hudiksvall kände guldsmeden Christoffer Nordin f1794. Han blev svåger med guldsmeden Lars Löfgren i Hudik. (Christoffers son, är den lika kända guldsmeden PA Nordin). Guldsmedsaffären existerar fortfarande, nu med ny ägare, Öbergs guld.
 
Efter genlinesök fann jag en Christoffer Christoffersson på N:10 Wästansidsjö (står det visst? Eller?) Där fanns bland andra barn en Erik f1765 och Christoffer f1769. Familjen flyttade på 1770-talet till, jag tror Nordingrå. Har inte hittat dem där än. Cristoffer (1769) finner jag sedan som skräddare i Hudiksvall men med efternamnet Nordin. Detta gör mig tämligen övertygad om att jag är på rätt spår.  
 
Erik blev garvare i Hudik d.1821. Han fick tre barn. Guldsmeden Christoffer, dottern Klara Christina gift med carduansmakaren Magnus Hammarberg och sonen Helgar Christoffer (MF F) som blev garvare i Sundsvall där även MF tillbringade några år innan han blev kronobåtsman i Idenor.
 
Nu till min fråga. Känner någon till Christoffer Christofferssons f1729 och hans fru Christina Jonsdotters förfäder i Ångermanland?
 
Mvh, Yngve Aronsson