NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2014
Skrivet av: Helena Persson skrivet 2014-03-13, 21:25
Hej! Jag är född och uppvuxen på Kubbemyren, vilket ligger vid sidan om av Kubbe i Anundsjö.
 
På senare tid har jag börjat fundera på vilka som har bott på Kubbemyren och när folk egentligen började  
flytta dit. Det är fortfarande några (nu ombyggda) Per Albin-torp där(vårt hus är det bl.a) och sammanlagt sju hus,  
så jag antar att de husen byggdes på 30-talet. Men fanns det någonting där innan?  
Eller var det bara en massa myr och sen bygdes husen på 30-talet?  
 
Enligt min mamma så var det några torpare som fick ta över marken från bönderna som de inte behövde eftersom det
var (och fortfarande är) bara myrmarker där ute, vilket gjorde att det inte kunde användas av bönderna.
Är det helt enkelt bara så eller finns det andra historier?
 
Någon som kan hitta någon rolig information eller så i böcker eller liknande?  
Har sökt på internet men finns absolut ingenting om Kubbemyren.
En fotograf från Norrflärke åkte förresten runt och fotade alla hus och alla människor i Kubbe-Norrflärke.
Hon gjorde en bok av detta som man kunde köpa.. Det står lite information i den om när husen byggdes.
Någon som har kvar den? Detta gjordes väl i början av 2000-talet skulle jag tro.
 
De som bodde i vårt hus förut hette något i stil med Lilly Jonsson och Ture Salander, de var ej gifta.
Lilly hade en annan man eller sambo innan Ture som dog, men honom har vi inget namn på.
Lite info om dem (och vad de övriga Myra-borna från förr hette) hade också varit roligt!