NULL Skriv ut sidan - Husby

Anbytarforum

Titel: Husby
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2015-05-18, 13:45
Hej Leif,
 
Jag har nu äntligen tagit mig för att sätta samman alla mina anor från Dalarna, och då stött på några frågetecken som jag hoppades att du (eller någon annan kännare av bygden) kunde hjälpa mig att reda ut.
 
Min ana Erik Hansson, född år 1618 Smedby, Husby (död år 1679 i Angs Västerbyn, Husby) lär ju ha varit son till kaplanen i Husby, Johannes Georgii Sverdsjöensis. Denne sägs i vissa antavlor ha avlidit ”efter 1624-09-12”. Finns det någon som känner till vad som avses med det datumet, eller som har närmare uppgifter om hans ”karriär” (enligt Muncktells herdaminne, som ju finns tillgängligt i digitaliserad form, ska han ha blivit prästvigd år 1608, t ex, stämmer det?).
 
Erik Hansson lär ha gift sig år 1652 (?) med en Karin Nilsdotter som ska varit född år 1619 i Angs Västerbyn, Husby (död där år 1691). Enligt uppgift var hon ju dotter till en ”Rute-Nils” (och dennes hustru Agneta Andersdotter, född i Forsa, Stora Skedvi), och i vissa antavlor sägs denne vara identisk med Nils Ruuth från Hedemora, mönsterskrivare vid Leksands kompani år 1639-41.
 
Samtidigt har jag förstått att kopplingen till Nils Ruuth nog är långt ifrån säker (och skulle denne verkligen ha bott i Angs Västerbyn år 1619?).
 
Skulle du - eller någon annan kännare av bygden - kunna hjälpa till att reda ut vad som verkligen gäller?
 
Det vore sannerligen toppen!
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson