NULL Skriv ut sidan - Petter Simmerlund från Björksta!

Anbytarforum

Titel: Petter Simmerlund från Björksta!
Skrivet av: Anette Rosberg skrivet 2001-05-29, 13:45
Hej Gudrun!
Jag håller på och försöker reda ut Zimmerlundarna men har inte kommit så väldigt långt än. Det finns ett antal Zimmerlundare i Blekinge; främst i Mörrum, Karlshamn, Sölvesborg och Ronneby-samt även i Asarum/Hällaryd. De flesta av dessa är släkt, kanske till och med alla, men det har jag ännu inga säkra belägg för.
Sedan finns några i Skåne. Hittills har jag hittat dem i Ystad och i kustsocknarna på östkusten. Här verkar det dock som om det dels är fråga om Zimmerlund/Simmerlund/Cimberlund som soldat/ryttarnamn (förekommer soldater/ryttare med detta namn i Kristianstad och Simris sn)och dels om namnet som släktnamn (som stadstjänaren Lars Simmerlund i Ystad).
Jag har inte hittat några säkra förbindelser mellan blekingarna och skåningarna än, men tror att de förmodligen är släkt.
Jag skulle tro att din Petter antagligen hör till dessa östskåningar men har ännu inte funnit hans födelsenotis. Flera av de blekingska Zimmerlundarna var smeder; dels min anknytning som jag nämnt i tidigare inlägg, och även en släkt i Sölvesborg och en i Karlshamn.
 
Ovan nämnde Lars Simmerlund fick två söner: Andreas och Petter, men dessa är födda 1761 respektive 1757. Andreas förefaller sedermera ha utvandrat till Norge medan Petter eventuellt gifte sig i Köpenhamn. Detta har jag dock ännu inte kunnat bekräfta.
 
De tidigaste Zimmerlundarna jag har hittils är födda runt 1700-1710. Jag har dock inte funnit några födelsenotiser för någon av dem. De är:
Anders, glasmästare i Sölvesborg
Bengt, soldat i Kristianstad
Håkan, ryttare i Simris sn
Ingar, borgardotter i Karlshamn
Johan. grovsmed i Sölvesborg
Jöns, smed i Mörrums sn
Nils (f. ca 1691), ryttare i Simris sn
Per/Peter, far till Lars Simmerlund
Welam/Wilhelm, borgare och smed i Karlshamn. Född i slutet av 1600-talet.
 
 
Vet du om det finns någon bouppteckning efter din Petter?
 
Jag har inte hittat något om Anna Jansdotter men om jag finner något av intresse så ...