NULL Skriv ut sidan - Jordan Andersson i Damshöjden, Hällefors, född 1663

Anbytarforum

Titel: Jordan Andersson i Damshöjden, Hällefors, född 1663
Skrivet av: Anna Jonsson skrivet 2003-08-24, 00:47
Hej Annika!
 
Jag har också forskat på Jordan Jonsson, och har i alla fall lite mer information om honom.  
 
Han var som sagt hammarsmed, verksam i olika värmländska socknar, och kallades i mantalslängderna även Jordan Korp. Han är enligt dödboken född vid Forsby bruk i Fryksände 1699, och är sedan verksam vid Stömne bruk i Stavnäs samt vid Glasforsens bruk i Glava, där han avlider 1763 (Glava F:1, s. 51). Hans hustru Marit Nilsdotter är född 1693 i Skasås, Stavnäs, enligt bl.a. flyttlängden (Glava B:1 s. 41). Hon är troligen dotter till Nils Jonsson och Karin Bryngelsdotter i Skasås, även om födelseboken detta år anger barnets namn till Ingeborg (Stavnäs C:1 s.57).  
 
Jordans och Marits barn är (vad jag känner till): Anders f. 1726, Jonas f. 1729 (död 1730), Olle f. 1731, Ellika f. 1733, Mats f. 1735, Jonas f. 1738, Jordan f. 1741 (död 1742). I en husförhörslängd anges också en dotter Kerstin, vars födelsenotis jag dock inte har hittat. Alla är födda vid Stömne bruk, Stavnäs.  
 
Jordans föräldrar anges också i dödboken och var hammarsmeden Jon Andersson (död 1744 i Stömne, Stavnäs, över 80 år, Stavnäs C:4 s. 231) och hans hustru Ellika Siggesdotter (f. ca 1688, från Karlstad och från Fors bruk, död 1724 i Glava, Glava C:2 s. 226). Jon Anderssons födelseort anges också i hans dödnotis, men i åtminstone Genlines inscannade mikrokort är det omöjligt att läsa just den anteckningen, som är gjord mellan raderna i efterhand. Kanske går det om man får se boken i original. Även Jon Andersson kallas vid ett tillfälle för Korp (Stavnäs A1:1 s. 144).  
 
Det var vad jag hade att bidra med - jag har själv för tillfället kört fast här och tar gärna emot information om någon annan känner till mer om dessa personer. Har inte hittat något Fors bruk i Karlstad och inte annars i Värmland heller för övrigt. Det är väl inte omöjligt att det är en förkortning för något bruk som numera heter något som slutar med -fors.  
 
Det vore verkligen ytterst intressant om det gick att se var Jon Andersson kommer från - för det kanske rent av kan vara så att han kommer från Hällefors och är släkt med den Jordan Andersson som nämns ovan? Traditionen med namnet Jordan verkar de ju i alla fall ha gemensamt. Utan fakta kan vi ju dock inte spekulera för mycket om det, men det vore hur som helst intressant att veta mer om var Jon Andersson och Ellika Siggesdotter kom ifrån innan de kom till Fryksände, som är det tidigaste ställe jag kunnat spåra dem till.  
 
Det är också intressant att både Jordan och hans far (samt även Jordans syskon, för övrigt) kallas för Korp. Namnet Korp finns registrerat som ett smedsläktnamn, så det kan ju vara så att vi har att göra med personer som hör till en smedsläkt som någon redan forskar på och vet mer om. Då kanske vi egentligen borde  söka under Smedsläkter/Korp - jag har för mig att jag redan har tittat där, men skall bege mig dit igen och se om vi har något att hämta där.
 
Mvh  
Anna