NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-maj-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-maj-12
Skrivet av: Anders Berglund skrivet 1999-05-09, 21:21
Hej Pia!
Att Sudermannus skulle ha blivit Sundman låter inte troligt, åtminstone inte i det här fallet. Det var i alla fall inget namn som fördes vidare som släktnamn av något av barnen. Det kan förstås inte uteslutas att de ändå är släkt, men tidsavståndet är ännu för stort för att det ska vara lönt att spekulera.
Vår i Vermont - det låter trevligt. Efter en lite grå helg sägs det att vi ska få den tillbaka här också nu!
 
Jan -
  Ja, jag trodde väl att ni skulle vara släkt, och som du skriver är vi säkert släkt på fler sätt än så också. Alla som har rötter i Baggemarken är jag förstås släkt med på diverse sätt.
När jag nu kommer in på det, undrar jag om du har något att tillföra om Pile-Mats. Det är en spännande (och bråkig - ofta inför tinget) förfader till mig - och säkert till dig också. Den förste inbyggaren i Pilbo, Skinnsberg. Har du till exempel fått fatt i när han dog? Eller vad hans patronymikon var? (Jag undrar nämligen om den Mats Hansson som varit i bråk med Olof Skräddare enligt tinget 11/2 1622 skulle kunna vara han?) Eller var han kom från? (Han dyker bara upp som nybyggare 1613).
 
/Anders