NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-19
Skrivet av: Sven-Åke Sjövall skrivet 2006-06-04, 09:56
Go?förmiddag Birgitta!
 
Tack för stödet om Skerike. Jag får gå igenom de 340 sidorna igen. Antagligen var ögonen så trötta av den tättskrivna hfl att jag inte såg det jag såg...
Västerås efter 1788 ger inga fler upplysningar än att Peter föddes 25/5 1764 i Säfsnäs, men det är det som är fel. Och vari felet består kan jag inte komma på. Det lilla korn av spår kanske finns i Skerike, och att följa honom bakåt.
 
Min teori har i 5 år varit att det är den Pehr som föddes i augusti 1864 i Säfsnäs, och att han bytte efternamn när han kom till Västerås, men det är fel, han hette Lindberg innan dess. Till Västerås 'rymde' nog han och hans blivande hustru, för båda är strukna i hfl utan vidare kommentar, och ett barn föddes 1? månad före deras vigsel 1888 i V-ås.
Den Pehr som föddes i augusti hade helt andra saker för sig än att flytta till Västerås - han avled hemmavid och var gift med en annan person.
Någon Peter/Pehr o likn. vars Far hette Lindberg kan jag inte hitta i Säfsnäs eller Floda runt 1864.
Det kan stå Säfsen på bilden, vilket var lika med Säfnäs, men då är vi tillbaka till ruta 1.
Peter kan ha bytt efternamn innan han flyttade hemifrån, c:a 1780, men varför skulle han som Dräng göra det?
 
Jag ska ägna söndagen åt att gå igenom Skerike en gång till. Svaret kanske finns i Skerike hfl.
 
Ha en bra söndag.
/Sven-Åke