NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2011
Skrivet av: Björn-Åke Petersson skrivet 2010-07-26, 14:11
Om det är någon i Bro som har glädje av det så kommer här hela testamentet:
 
taget ur Karlskrona Rådhusrätts protokoll 17780727 § 15  
 
Som jag varken lös eller fast egendom i arv tillfallit, utan vad jag är ägare av, jag igenom den högstes välsignelse förvärvat och jag således efter Lag har rättighet att därför få disponera som mig för gott synas. Så har jag med sunt förnuft och efter betänkt mod funnit nödigt förordna som jag ock i kraft härav förklarar följande vara min yttersta vilja: 1. Denna stadens fattiga undfå vid vardera trenne församlingarna 88 rd 42 sk 8 rst specie vardera tillsamman 266 rd 32 sk specie. Jämte Encyclopedin, varav de flesta bekomna ? redan äro betalda, men de återstående, som äro förskrivna att förväntas böra av kvarlåtenskapen först betalas till det högsta pris som erhållas kan samt vad därefter inflyter delas församlingarnas fattiga lika emellan, att tillika med den här förut nämnda summa förräntas och räntan därav utskiftas emellan de fattiga efter varje församlings kyrkoråds gottfinnande. 2. Änkefru rådmanskan Schveder undfår 200 rd specie. 3. Demoiselle Lotta Schveder tilldelas 166 rd 32 sk specie, 4. Kyrkoherden vid Tyska församlingen härstädes välärevördige och höglärde herr magister Wolff bekommer 166 rd 32 sk specie, 5. herr inspektoren Peter Rabin tillägges samma summa eller 166 rd 32 sk specie, 6. Mina tvenne ogifta systrar demoisellerna Fellers boende i Västmanland, Bro socken och Överberga by erhålla vardera 83 rd 16 sk specie, samt min avlidne broder faktoren Fellers änka och barn 83 rd 16 sk specie, 7. min broder korpralen vid Kunglig Majestäts Regemente Carl Fellers tillkommer 333 rd 16 sk specie, 8. Vad sedan av all kvarlåtenskapen överbliver enär begravningskostnad med mera blivit betald har min broder komminister ärevördige och vällärde Daniel Fellers att bekomma och 9. till denna min yttersta viljas handhavande och verkställighet förordnas amiralitetskaptenen välborne herr Carl Magnus Hederstierna och herr inspektoren Rabin vilka jämväl besörja om min begravning, undfår de för deras kostnad och besvär ersättning och av varje testamentarie ett lämpat arvode. Till yttermera visso härav varder detta av mig uti nedanstående vittnens närvaro egenhändigt underskrivit och med mitt vanliga insegel bekräftat som skedde i Carlscrona den 2 juni 1778         Johan Fullers      
 
Majoren hade lyckats spara ihop en ansenlig massa pengar och ett stort uppslagsverk.
Bouppteckningen finns inte bevarad då att gick upp i rök vid Karlskrona stads brand 1790.
 
Björn-Åke