NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2008
Skrivet av: Lars Strömstedt skrivet 2008-04-05, 18:39
Alfred Horn, född 1868 i Stockholm, son till en konditor Alfred Horn från Leipzig är år 1900 bosatt i Västerås enligt folkräkningen 1900. Han hade några år tidigare lämnat sin familj (fru och barn) i Söderhamn och flyttat till Gävle för att senare fortsätta till Västerås.
 
Enligt Federal Census 1910 i USA är en Alfred How (Horn) bosatt i Conneticut USA men nu med en ny familj. Enligt bekanta i USA som jag hjälper är det den familjen dom härstammar från och i deras tradition är Alfred konditorson. Vidare är det yngsta barnet fött i Göteborg i januari 1910 och hon står som 1 månad gammal i den amerikanska folkräkningen.  
 
Jag har sökt familjen på Ellis Island utan framgång. Med tanke på den snäva tidsrymden från dotterns födelse och folkräkningen verkar det som hon fötts precis innan resan gick från Sverige. Dessutom vet jag inte om och när Alfred har flyttat dessför innan.
 
Är det någon som kan hjälp mig att knyta ihop säcken, dvs ge mig ledtrådar så jag kan spåra Alfred under tiden från 1900 i Västerås till 1910 i USA.
 
Tack på förhand!