NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-04
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 1999-11-29, 22:44
Enligt Västanfors AI:2 (1681-1703) sid 20 finns i Onsjö först Erik Jansson, gammal, död 1701, och hans hustru Karen Knutsdotter.
 
Därefter står Jan Ersson Buss med hustru Anna.
 
Därefter står Matts Ersson Buss med hustru Kerstin och sonen Anders.
 
Därefter står Anders Ersson med hustru Anna Andersdotter och dottern Annika.
 
Därefter står Per Ersson Buss med hustru Karen Andersdotter, sonen Anders, död 1703, dottern Lisbeth (född?)1703 och dottern Susanna.
 
Detta förefaller visa att Jan, Matts och Per var bröder.  
 
I Västanfors C:1 (1694-1738) sid 31 finns dopnotisen för Jan Erssons barn i Onsjö Johan, som har faddrarna Matts Ersson ibm, Anders Erssons hustru samt Jan Ersson i Mohren och dess hustru.
Det tycks ju också bekräfta att de var syskon.
 
I Västanfors AI:3 (1709-11726) finns Jan Ersson Buss och hustru Anna Ersdotter med sonen Jan exam 1715 och dottern Annika och mågen Daniel.  
 
I AI:4 (1727-1741) anges Johan Ersson i Onsjö mortus och hustrun Anna Ersdotter mortua, medan deras barn sonen Erik, dottern Anna och sonhustrun Margareta Hansdotter, samt dottern Chierstin tydligen levde denna skrift ut på sammaplats, dvs i Onsjö till 1741, eftesom de inte är strukna, flyttade eller döda.
 
Detta är vad jag vet om Buss i Onsjö, när jag granskar allt jag har i gamla noteringar.
 
Men jag vill minnas att jag har hittat en Buss i Skultuna hundra år senare, som jag bara noterade för att namnet var mig bekant.