NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-04
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 1999-11-25, 22:35
Kyrkoherde Jakob Nicolaus Moklinus i By i Dalarna,  född i Möklinta, borde kunna vara bror till den av dig nämnde Johan Möklinus. Jakob Moklinus var född 1635 och gifte sig med Clara Elfvia, född i Älvdalen. Deras barn slog samman sina föräldrars namn till Moëll, som är en ännu levande släkt. I skriften Slägten Moëll, författad av Augusta Charlotta Moëll och Axel Hjalmar Moëll, tryckt 1895, finns en rad uppgifter om släkten. Där anges också att Jakob hade fjorton syskon, varav fyra namnges i skriften: Daniel, Eric, Andreas och Abraham. De övriga nio namnges inte, men det förefaller inte omöjligt att Johan Möklinus skulle kunna vara son till en av dem. Eftersom Johan Möklinsu var född 1682, och Jakobs kända syskon var födda 1614-1635, så måste Johan sannolikt tillhöra en senare generation. De fyra syskonen till Jakob dog alla före 1682. Jakob, som dog 1704, hade ingen son Johan.  
 
Har du kollat herdaminnena? Eftersom även Johan var präst, så borde det finnas några uppgifter om honom.  
 
Onsjö intresserar mig mycket. Jag har andra anor där i byn. Det är Johan Ersson Buss född 1727 och Erik Jansson Buss död 1701. Den yngste av mina där bosatta är soldaten Jan Johansson Forsman, född i Onsjö 1702-05-10, som var soldat i Skultuna.
Vad har du mer om Onsjö?