NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juni, 2009
Skrivet av: Dagmar Grieger skrivet 2009-06-05, 16:18
Hej Monika!
Hjärtligt tack för svar, ja det som står under Lejd, har jag skrivit in där. Konstigt nog var idet fallet att när soldat Lejd fick en son, så var i ett fall Per Andersson och Maria Jansdotter faddrar, möjligt att här fanns släktband redan under patronymikontiden. Jag har nu den senaste tiden försökt utreda och följa barnen till Anders Ersson och Margareetha Persdotter. Det kom nämligen ett mail från en ättlig till Johan (Jan) Andersson, senare Leijdström i Garpenberg. Fr.om 1831 ströks d och de hette sen Leijström. Johans bror Per Andersson i Lejde är min stamfader och hos vår släkt kallar sig 2 söner och en systerson till Per för Lejdström. Det finns ju numera flera släkter Lejdström och jag har, liksom nu min nya släkting från Dalarna, försökt att få fram släktskap redan innan namnändringen har skett. Min ana, sonen Fredrik tog sig namnet, när han flyttade till Västerås och blev hospitalsklockare, sen blev han klockare i Odensvi. Systersonen till Per flyttade till Stockholm och hette sen L.  
Egentligen hade jag gett upp, men efter den spännande kontakten, började jag igen.
Hjärtliga hälsningar
Dagmar