NULL Skriv ut sidan - Skultuna

Anbytarforum

Titel: Skultuna
Skrivet av: Bengt Borg skrivet 2016-02-04, 23:37
Hej Inga-Lill!
Kul att höra någon som har anor från Skultuna Mässingsbruk. Själv har jag mina anor från 1620-talet på bruket.
Jag vet inte om jag kan hjälpa dej så mycket men Göran Ekberg skrev om en man Lars Olofsson i Anbytarforum, äldre   inlägg till 2003-10-02. Där har han ett inlägg från Norrbo häradsrätt 1707-03-11 om just Lars Olofsson. Om denna man har någon anknytning till dina anor är självfallet svårt att säga men jag ville i alla fall påpeka detta för dej.
 
Själv är jag i rakt nedstigande led släkt med Simon Frunck som kom till Skultuna bruk på 1620-talet. Han värvades enl. uppgift från mässingsdistrikten i trakten av Liege tillsammans med Kordt Helmes. Båda kallades brännungsmästare.
Det var Lois de Ger som låg bakom värvningen.
Själv heter jag     Bengt Borg,               ingenjör
Min far hette       Bertil Borg,              bonde
Farfar (ff)         Frans Otto Borg,          indelt soldat därav namnet Borg.
ff f                Petter Frunck/Sabel       indelt soldat
ff ff               Johan Frunck/Sabel,       indelt soldat.
ff ff f             Karl Frunck,              färdigmakare     Skultuna Bruk.
ff ff ff            Karl Kristiansson Frunck, trådmästare      Skultuna Bruk.
ff ff ff f          KristianSimonsson Frunck, Tråddragare      Skultuna Bruk.
ff ff ff ff         Simon Simonsson Frunck,   brännungsmästare Skultuna Bruk.
ff ff ff ff f       Simon Frunck,             brännungsmästare Skultuna Bruk.
 
Lägger jag därtill att jag själv numera är farfar så kan man om man vill lägga till  två ff. Min sonson Casper är således elfte generationen efter Simon Frunck.
Jag känner mycket starka band till Bruket i Skultuna. Kyrkan i Skultuna har en ljuskrona från 1633 som är skänkt och signerad av Simon Frunck och några till. Den hänger ännu kvar där.
Mycket uppgifter av de fyra tidiga gererationerna kan jag tacka professor Michael Lundholm som forskat mycket om släkten Frunck i de tidigare generationerna och som finns med i Släktforskarnas årsbok 2007,2009 och 2012.
Lycka till!
Bengt