NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2010
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-03-06, 16:02
Hej igen, och tack för kommentarerna!
 
Det är det jag också tyckte var märkligt, och tänkte att det motsade min teori - familjen Östberg vistas dock på Brandsta redan i januari 1753 (då de får ett barn där), och Johanna Flinkenberg följer först med modern från Köping till Malma den 7 september 1753, och först i Malma husförhörslängd noteras det att hon vistas i Onsvie. Hon noteras som flyttad till Hed 1754 (måste varit efter 14 november, eftersom hon begår nattvarden i Odensvi sista gången då)
 
Hon bör alltså ha vistats hos familjen Östberg från tidigast september 1753 till senast november-december 1754; Östbergs kommuniceras sista gången den 10 november 1756, och om man då räknar bakåt fyra år blir det ungefär hösten 1752. Märkligt dock att familjen Östberg inte noteras som boende i Brandsta i hfl 1748-1753, medan Johanna (som väl kallas piga?) är skriven där i denna hfl.
 
Jag har gjort en förfrågan under Stockholm : Okänd församling, men jag ska snart bege mig upp till Stockholm, och kan förhoppningsvis göra ett besök på stadsarkivet då för att leta reda på familjen Östberg. Det märkliga är att det finns en familj Jacob Östberg/Sara Larsdotter som får barn i Katarina församling fram till 1748, och därefter från 1756 till 1760, och även om de två barnen födda i Odensvi 1753 och 1755 går att passa in där emellan är det nog bara ett sammanträffande att de har samma namn (familjen bor ju kvar i Odensvi så sent som november 1756, medan familjen i Katarina församling får ett barn där i maj samma år). Det kan även nämnas att Anna Berg, g Flinkenberg, hade de flesta av sina barn/styvbarn i Stockholm vid denna tid, och även Johanna Flinkenberg hamnar senare där.
 
Mvh Markus