NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2010
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-03-06, 12:16
Hej Hans Olof, och tack för ditt svar!
 
Det är detta som förvirrar mig också; efter sonen Reinholds födelse kallas hon konsekvent Anna Berg, jag funderade nästan på om det rörde sig om två olika kvinnor (Erik Flinkenberg var gift flera gånger och fick oäkta barn mellan varven). År 1718 får Anders Mattsson Holm och hans hustru Sara (Anna och Erik Flinkenberg får en dotter Sara 1749) en dotter i Skinnskatteberg vid namn Anna, men där stämmer ju inte Larsdotter.
 
Anledningen till att jag utgår ifrån att Anna och Sara är systrar är för att efter Erik Flinkenbergs död 1749 flyttar änkefru Flinkenberg med sina barn till Malma socken. Den 12-åriga dottern Johanna vistas dock år 1754 på Brandsta i Odensvi som flicka, och där bodde Jacob Östberg och Sara Larsdotter som arrendatorer. Så fort jag såg att Sara (i hfl) hette Larsdotter och var född i Skinnskatteberg insåg jag att detta måste vara en syster till Anna; i ena barnets födelsenotis kallas Sara också Berg, och att den 37-åriga änkefru Flinkenberg reser hela vägen (jag är dålig på geografin i Västmanland) från Malma till Odensvi för att vara fadder åt Saras ena barn - här kallas Anna även Larsdotter - så utgick jag ifrån att de rimligen bör vara systrar.
 
Det enda som förstör då, är namnet Holm. Jag lyckas inte hitta Sara Bergs vigselnotis med Jacob Östberg heller, så jag kan inte gå den vägen för att eventuellt hitta föräldrarna där. Jag kanske får gå igenom Skinnskattebergs husförhörslängd, och se om något dyker upp.
 
Mvh Markus