NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juni, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-05-09, 13:28
Hej Gunilla!
 
Har gått igenom domböckerna för Fellingsbro och Skinnskatteberg. Kollade då mina anteckningar. Och även om jag inte hittar någon Johan Mineur, har jag noterat två andra Mineur:
 
* Jakob Mineur får böta för slagsmål, 44 dl. Källa: Svea hovrätts renoverade domböcker, Örebro län, Skinnskattebergs häradsrätts, 6/2 1662 s. 546 [Kopparbergs län, vol. 7, mikrofilm signum CD 1084].
 
* Kolaren Mattias Mineurs rannsakas om ett lönskeläge. Namnet utskrivs i texten med patronymikon Jakobsson, alltså Mattias Jakobsson Mineur. Källa: Svea hovrätts renoverade domböcker, Örebro län, Fellingsbro häradsrätt, 31/1 1671, punkt 6, s. 863-867 [Örebro län, mikrofilm CD 137 a]. Anm: Eftersom Adam Radou får fasta på halva Sundbo hammar och hela Grönbo hammar samma datum (punkt 2, s. 862), efter att hammarställena uppbjudits 2:a gången 15/10 1670 (s. 860), måste fasta ha skett 1671 och inte 1670. Fel år har således angetts i domboken.
 
Jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp för dig, men uppgifterna kanske kan vara bra att ha i åtanke. De visar i varje fall att släkten Mineur var verksam både i Fellingsbro och Skinnskatteberg. Det kan ge sökingångar. Mer om detta finns förmodligen under Vallonsläkter och Mineur.
 
Mvh
/Leif