NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juni, 2008
Skrivet av: Petra Jansson skrivet 2008-05-01, 16:41
Hej. Jag har två tjocka anteckningsböcker skrivna av min släkting Gottfrid Blomfeldt under åren 1897-1930. Han jobbade vid Glittra gruva och Sofia gruva och har antecknat namn på de som jobbade och hur många timmar de jobbade varje dag. Han har även noterat körningar med virke, uttag av sprängämnen osv. Arbetarna verkar bo i Lerkula, Ångsjön, Kråkslottet, Bäck, Långholmen, Bäcke osv. Jag har försökt hitta var dessa gruvor låg exakt men kan ej hitta information om detta. I en av böckerna ligger ett brev skrivet från Uttersbergs Nya Aktiebolag (Ångsjön den 29/12-1899) där de ber honom köra vatten ur Korpgruvan under nyårshelgen. Ligger kanske alla dessa gruvor i närheten av Utterberg? En annan gruva som också nämns är Pers gruvan. känns den igen?
Vore tacksam för hjälp eller hänvisning vidare till var jag kan finna mer hjälp.
Anteckningarna efter 1899 gäller vem som äger vilka kor samt färg, mått och försäkring på dessa, potatisförsäljning Om du tror att din släkting jobbade i Glittra eller Sofia gruva runt 1897-1899 eller hade kor hos en Blomfeld hör av dig så kollar jag i boken.