NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-13
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2004-01-23, 01:17
Några kompletterande uppgifter till Jan Hultbergs inlägg från 21 januari ang. Evert Johansson i Norr Tulinge, Hed sn(U):
 
Evert Johansson nämns i Skinnskattebergs Bergslags hdr:s dombok första gången 1605 [1] i ett brottmål: Ewert Johanss. i Calmansbodha, hadhe huggit Bastian i Jönsarbodha ett köttsår opå hemwägen ifrå kyrkian .... (F ö första bevarade domboken från Skinnskatteberg!). Detta visar att han finns vid Karmansbo innan han blir hemmanägare vid Norr Tulinge och stärker kopplingen till fadern i Karmansbo.  
 
Jag har gått igenom domboken 1605-1730 men uppenbarligen missat uppgiften från 1610; att Everts hustru heter Brita. Det var intressant. Men det betyder att Evert har varit gift 2 ggr. För jag har funnit ett annat domboksprotokoll som rör ett dråp i Tulinge [2]. Protokollet är mer än 2 A4-sidor långt och återges därför inte här, men ett utdrag på s. 169v lyder: [..] beropade Erik Håkansson sigh uppå hustru Malin Efuerts hustru i Thulinge huilken och haffwer tuättat then döde och rensatt honom och hans såår [..]. När första hustrun avlider och Evert gifter sig 2:o med Malin, känner jag inte till. Men uppgiften skapar viss osäkerhet i vilket gifte barnen föds.
 
Under uppbuden i domboken 1654 står sedan följande:Någhot Selfr af Olof i Öhrbärghe, uti Broo Sochn boendhes, som Ewerts ahrfwinghar i Tulinge tillkommer[3]. Det tyder på att Evert här är död och arvingarna kommer i åtnjutande av faderns fordringar. (Kan man tolka det på något annat sätt?)
 
Everts dotter, Gertrud, gifter sig sedan med Hans Olofsson i Godkärra. Hans avlider inte 1663 utan 1673, bg 22/5 (Hans Olofsson i Godkierra begroffs 4 dag Pingstdag om sine 67 åhr).[4]
 
Mvh / Leif
 
Källor:
1/ Skinnskattebergs Bergslags hdr domb 13/9 1605 s. 580h (Vol. Västmanland 1605:1c).
2/ Skinnskattebergs Berglags hdr domb 20/7 1640 s. 168h-169h (Vol. Södermanland 1640:4).
3/ Skinnskattebergs Bergslags hdr domb 3/11 1654 s. 115b (Vol. Kopparberg 1654:5).
4/ Skinnskattebergs dödbok C:1