NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-25
Skrivet av: Lars Wall skrivet 2003-10-23, 00:37
Hejsan
 
Jag undrar om det finns någon som har koll på ifall det fanns några bruk utanför Skinnskatteberg som samarbetade med bruken i Skinnskatteberg. Med samarbete menar jag att dom lånade ut smeder till varandra.
Jag försöker få rätsida på några av mina släktingar som kommer ifrån Skinnskatteberg.
Det börjar med en Hammarsmed vid namn Anders Nilsson han gifter sig 1698 med en Anna Jonsdotter efter detta försvinner han ifrån Skinnskatteberg, men finns där åter som vittne till sin bror ett antal år senare.
Denne Anders far Nils Smed finns ochså vid Skinnskatteberg på 1670-talet då han får två barn
försvinner sedan men kommer åter på 80-talet och finns då i Skinnskatteberg ett antal år innan han försvinner igen.
Det skulle vara mycket intressant att få reda på var dessa personer befinner sig under den tid som dom inte fanns i Skinnskatteberg. Som jag förstår det var inte bruks patronerna särkilt förtjusta i att låna ut sina smeder, vilket få mig att tro att de bruk som dessa två jobbade på
var kopplade till varandra på något sätt.
Jag vet inte om detta är en fråga som är möjlig att svara på men om det finns någon därute som vet något om bruken i trakten skulle jag vara ytterst tacksam om ni kunde skicka mig ett snabbt mail om vilka bruk man skulle kunna tänka sig börja att kika på.
 
Lars Wall