NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-03
Skrivet av: Gunlög Ström skrivet 2001-12-13, 16:56
Hej Ann Katrin!
Jag har en gång, när jag lånat hem kyrkböckerna från Skinnskatteberg från 1623 och framåt, gjort lite noteringar ur dem i en word-fil.
Jag tittade på mina anteckningar när jag läst din fråga, och fann en del uppgifter. De stämmer inte helt med dina - jag kan ha läst/skrivit av fel.
 
I de äldsta noteringarna har jag läst Bengts tillnamn som Stadigbiör. Det vore ju konstigt om det fanns både en Bengt Stadigbror och en Bengt Stadigbiör som samtidigt var hammarsmeder i Skinnskatteberg, men ingenting är väl omöjligt...
 
1696-03-17 dog hustru Brita Persdotter från Skärviken född i Hedemora socken och Nåhrens bruk 1626, hemma hos föräldrarna till sitt 24 år då hon kom i äktenskap med hammarsmeden  mäster Bengt Stadigbiör. Haft 12 barn, 6 söner och 6 döttrar, av vilka 3 söner och 1 dotter ännu lever, död 17 mars, 70 år  
 
Den 9 februari samma år hade hammarsmeden Anders Bengtsson från Skärviken född 1654 i Hedemora socken och vid Nohrens bruk, dött. Han drunknade då tillsammans med sin syster, Olov Erikssons hustru Ingrid Bengtsdotter, född vid Norens bruk i Hedemora socken 1659. I Anders Bengtssons dödsnotis står det att hans far kom hit till socknen för 30 år sedan, till Hedhammar.
 
Av uppgifter om födda och döda barn i Skinnskatteberg, kan man finna att Bengt Stadigbiör fick en son Per 1665, som troligen dog ett halvt år gammal 1666. 1667 fick han ännu en son som blev nöddöpt i hemmet och fick namnet Per. Tydligen dog inte denne Per (trots nöddopet), utan levde till 1741.
 
Förutom Anders, Ingrid och Per hade Bengt också sonen Erik, (och en eller flera döttrar som dog 1674). Erik gifte sig 1682 med Malin Olofsdotter från Lindshyttan. Möjligen var hon dotter till en gruvfogde vid namn Olof (Andersson eller Olofsson bör han ha haft som patronymikon).
 
Bröderna Per, Erik och Anders Bengtssöner var ofta dopvittnen åt varandras barn. Till Eriks barn var också flera av Olofs döttrar från Lindshyttan dopvittnen.  
 
Det vore roligt om någon har uppgifter som kan bekräfta eller förkasta mina teorier.
 
Hälsningar Gunlög Ström