NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-03
Skrivet av: Ann Katrin Sundelius (Kin) skrivet 2001-12-10, 19:09
Jag söker anorna till Pedher Bengtsson Stadigbror född 1665-08-06 vid Nyhammars bruk och hans syster Elisabeth Bengtsdotter Stadigbror född 1663-08-30 också vid Nyhammars bruk. De hade en äldre bror (min anfader) som hette Erik Bengtsson Stadigbror och var född vid Norns bruk i Hedemora (W) 1654.(Jag har dock inga uppgifter om föräldrarna). Det verkar alltså som om familjen flyttade från Norn till Nyhammar - så småningom flyttade Erik till Oppsjö bruk (han var mästersmed) i Österfärnebo(X)där han dog 1731. Erik var gift med en Malin (Maria) Olofsdotter född 1651 (okänt var). Också hon dog i Oppsjö 1731. Erik och Malin hade sonen Bengt Ersson Stadigbror Hedberg född i Oppsjö 1683-05-08 och gift med Sara Christophersdotter Herou född 1679 i Oppsjö.
Vet någon vilka som var föräldrar till syskonen Stadigbror (att fadern hette Bengt vet vi ju) och när och var dessa var födda?
Enligt hörsägen ska det finnas en teori att Stadigbror ska vara en felöversättning av Du Pont Sur - vilket i så fall ska ha varit familjens ursprungliga namn....
Tacksam för all eventuell hjälp
Vänliga hälsningar
Ann Katrin Sundelius