NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-01
Skrivet av: Olof Rosenius (Oller) skrivet 2001-02-25, 21:51
Hej Susanne, Gunne och Lollo! (Inlägg i maj och juli 2000)
 
Jag råkade ramla in på Skinnskatteberg när jag sökte i Rötter efter Behm. Jag kommer här med en ren  gissning som kanske kan vara ett uppslag för för vidare forskning.  
 
Namngivningen för såväl Daniel Behms som Brita Behms barn luktar lång väg släktskap med Gävlefamiljen Mickelsson/Behm, vars förste med säkerhet belagde medlem är borgmästaren Jon Mickelsson (se t ex under Behm i Sv Biografiskt lexikon).
 
Om denna familj har Viktor Behm år 1913 utgivit Stamtafla öfver släkten Behm. Leden före borgmästaren kan man nog glömma. Bland borgmästarens barn finns en Jonas Behm, vilken enligt vad jag kunnat förstå av Gävle stads historia, var något av en den tidens värsting. Viktor Behm säger att Jonas måste rymma från Gävle 1651, att han gick i krigstjänst, deltog i stormningen av Köpenhamn 1659 och så småningom flydde till Norge där han avled. Han skall dock ha haft ett antal barn med en borgmästardotter från Gävle och Viktor Behm anger deras namn till Mikael, Lars, Jonas, Margareta, Dorotea (Dordi), Daniel och Anna.
 
Susannes Daniel Behm kan kanske vara son till Jonas Behm. Året 1690 för äktenskapet med Brita Boos passar in i bilden. Namnen Daniel och framför allt Albrecht är rikligt förekommande i släkten. Brita och Beata förekommer också.
 
Det ovanstående är som sagt en ren gissning. Berätta om någon av er vet mer nu!
 
Olof Rosenius (som har borgmästaren Jon Mickelsson som anfader)