NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-17
Skrivet av: Jan Berglund skrivet 2007-04-11, 21:03
Tyvärr måste jag hålla med dig i din misstanke om att det finns mer än en fader till barnen.  
Det har egentligen varit min arbetshypotes från början, att det funnits fler än en man i Marias liv och denna min misstanke har även inneburit att jag dragit mig för att börja rota i förhållandena. Jag var ju mest intresserad av morfars far men det namn vilket var mest iögonfallande hela tiden var och är S/Zedendahl! Det var var i alla fall svårt att finna någon början att nysta i.  
Farmor i Orsa och mormor i Anundsjö var så mycket enklare att börja forska om och även farfar, när jag väl tog mig an honom. (Som en parentes vill jag nämna att farfars far, Erik Andersson-Berglund var född 1834 i Nås, strax söder om Hedemora! Ytterligare ca 100 år tidigare bodde en annan förfader, Olof Gustavsson i Hörnbo, just nedom Nås. Han fick 40 par spö och 5 år på Marstrands fästning som tack för att han var med och agiterade för Dalaupproret 1743. Olof skall ha varit den mest pådrivande kraften till upproret från Hedemora. Brodern Gustav Gustavsson Schedin, Bondegeneralen och den som kom att stå som ledaren för upproret, avrättades i slutet av januari 1744).
 
De här senast dagarna har i alla fall gett mig en hel del att fundera på och arbeta vidare med.
Det får väl i alla fall anses som utrett att Erik Joh Zedendahl, vilken avled 1906-01-27 kommer från Hedemora.
Och att man står sig slätt utan god hjälp av kunniga och engagerade släktforskarvänner! 1000 tack ska ni ha så här långt!
 
Mvh  
Jan Berglund, Sorsele.