NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2011
Skrivet av: Åsa Eriksson skrivet 2011-01-01, 10:40
Jag har kört fast. Jag har hittat min farfar i födeslebok från 1883 och ser hans föräldrars namn Per Wilhelm Eriksson och Johanna Matilda Andersdotter. Där står även med husförhörslängd nr 295/13 och jag hittade dit, hittade Per Wilhelms födelsedatum . 4/8-1844. Samma födelsedatum hittar jag i en annan husförhörhörslängt. Det står att han är född i Sala. Så jag letade i dopböckerna för år det året. Jag har bara hittat en Per Wilhelm där, men han är född 16/9 samma år. Kan det vara samma? Grejen är att jag har hört att efternamnet Evert ska finnas bak i tiden och fadern till Per Wilhelm, född i september heter Lars Evert. Men då borde min Per Wilhelm också heta Evert och inte Eriksson. Jag har hittat Lars Evert i husförhörslängder med listor på hans barn. Flera av barnen har jag hittat som vuxna i egna husförhörslängder, men de heter då Evert i efternamn. Jag har inte hittat en vuxen i förhörslängder som heter Per Wilhelm Evert. Nu har jag kört fast och vet inte hur jag ska bena ut om det är samma Per Wilhelm.  
 
En till fråga, min Per Wilhelm står som arbetskarl på Ölboms. Betyder det att de bodde på den gården? Hur ser man annars var de bodde?