NULL Skriv ut sidan - Sala stadsförsamling (Sala)

Anbytarforum

Titel: Sala stadsförsamling (Sala)
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2014-06-06, 07:44
Hans Olof!
 
Stort tack för hjälpen! Jag kollade på en gång jag såg ditt svar igår. Denna dam har varit lite svårfångad. Pigorna flyttade väldigt mycket på den tiden. Såg att hon dog 1844 i Mästerbo, Grytnäs. I hfl står det överstruket vid hennes namn Wästerås 1842. Tittade som hastigast i inflyttningsländen för Västerår Domkyrkoförsamlng för det året men kunde inte finna att hon inflyttat då. Kanske besök hos sonen som tydligen bodde i Västerås vid den tiden?
 
När hon lämmnade Tillinge för Sala 1822 står i Hfl AI:11 (1818-1824) sid 31 under Wappa Gård, att sonen Johan Eric (f 1805.10.26 i Björksta), flyttade med till Sala. Men han står varken med i utflytt Tillinge eller i  inflyttningslängden i Sala Stadsförsamling. Det kanske inte var vanligt att man skrev in barn i flyttningslängden i vissa församlingar? Som sagt stort tack ,jag skall plöja igenom husförhörslängderna i Sala. Han lämnade nog henne tidigt kan jag tro. Det har sagts att han tog värvning för att få lära sig läsa och skriva. Om det är en skröna eller inte återstår att se.
Ingen fråga utan bara en liten reflektion.
 
M v h
Hans