NULL Skriv ut sidan - Sala stadsförsamling (Sala)

Anbytarforum

Titel: Sala stadsförsamling (Sala)
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-04-15, 15:50
En anmoder Margaretha Påhlsdotter avled i Högbo, Kila sn 1713 och uppgavs i dödsboken som född i Ekeby, Sala år 1611. Hon skulle alltså enligt den uppgiften ha blivit 102 år. Hon uppges vidare ha gift sig med maken Nils Bengtsson år 1634 och sammanlevt med honom i 70 år tills han avled i Kila 1704 - 105 år gammal!
I kila socken har jag även funnit en Sara Påfvelsdotter som avled 1703 och var född i Ekeby, Sala år 1622. Syster till Margaretha?
I mantalslängder och domböcker för Sala under perioden 1620-40 finner jag endast en Påhl/Paul/Påfvel. Det är rådmannen Påfvel Classon som tycks vara verksam rådman fram till slutet av 1630-talet.
Jag undrar nu om någon Sala-forskare vet om denne Påfvel Classon hörde hemma i Ekeby? Och var han far till Margaretha och Sara Påhls/Påfvelsdöttrar?
I senare mantalslängder förekommer även en Claes Påhlsson boendes i Västra kvarteren. Ser ut som en son till rådmannen.
Vad gäller uppgifterna om de höga åldrarna för paret Margaretha och Nils är jag medveten om att sådana uppgifter är mycket osäkra. Men skrivningarna i Kilas dödbok förefaller väl underbyggda och åldrar mm för deras barn ger åtminstone visst stöd.
Tacksam för all hjälp.
Med vänlig hälsning
/Paul Neptune