NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2009
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2009-06-03, 11:59
Hej Stefan!
 
Kollade lite i Ramsbergs hfl och Lönnmora, eftersom jag själv har anor i byn, men fann inga spår. Sökte från tiden Johan August föddes och ca 10 år tillbaka.
 
Modern kommer till Ramsberg 1830 efter att ha tjänat som piga i Björkfall, Ljusnarsberg. Hon är född i Söderbärke. Och när första oäkta sonen Per Fredrik föds 1833, bor hon i föräldrahemmet. Situationen densamma när Johan August föds.  
 
Ett möjligt spår att följa upp är att Per Fredrik flyttar till Fänsätter och blir fosterson hos moster och hennes make, Per Jansson. Kan det vara någon i den släkten som bär namnet Fröberg?
 
Sedan kan han, som sagt, ha tagit namnet själv. Jag har exempel på det i Ramsberg vid den här tiden. Eller blev han möjligen soldat?
 
Det vara svårt att få uppgifter om fadern. Min farfars farmor födde tre(3) oäkta barn mellan 1841-1847 och jag har inte funnit fadern. Det finns mycket skrivet på andra ställen i Af hur du kan gå tillväga.  
 
Ett sätt som jag försökte vara att studera kyrkoräkenskaperna (serie L) och specialräkenskaperna. Där hittade jag uppgiften straxt efter att barnen hade födds, att någon - utan namn - hade betalat en summa till barnens uppfostringshjälp. Den personen är säkert fadern men det hjälper ju inte när han inte har namngivits.
 
Lycka till!
 
Mvh
/Leif