NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-24
Skrivet av: Sune Ahlén skrivet 2000-01-19, 18:10
Hej Gunilla!
 
Tack för senast även om det var ett tag sedan. Du bor numera i Linde och jag bor sedan 1994 i Chapel Hill,North Carolina USA. Tack också för Din information om våra Zepenfeltare som jag bara sporadiskt sysslat med sedan vi sågs. Har emellertid haft en korrenspondens med Barbro Nordlöv från Trångsund som liksom Du letat i domböcker,mantalslängder och Roteringsländer om denna släkt.
 
Zepenfeltarna uppges vara mågar till Ambrosius Markusson Keyser och anlände någon gång enligt Tilas och Johanssons i Noraskog i slutet av 1540-talet. Min slutsats av detta är att det endera måste finnas två Welam Zepenfelt, d.ä och d.y. Om de kom i slutet av 1540-talet som mågar och levde 1637 så skulle de ha uppnått den aktningsvärda åldern av 120 år-minst.Eller också kom en-Hendrik Zeppenfelt som blev far till Welam.
 
För övrigt har jag samma ordning som Du. Welam Zepenfelts son Welam Welamsson blir far till Johan Welamsson som i sin tur är far till Welam Johansson som i sin tur är far till min ana Lars Welamsson, som i sin tur är far till Welam Larsson.
 
Welam Johanssons dödsdag har jag inte hittat trots otaliga försök. Men det måste ha inträffat mellan 1685 och 1699. Hans hustru var namn jag har läst till Elisabeth Hansdotter i stället för Larsdotter avlider den 19 jan.1680. Men jag kan ha läst namnet fel.
 
Hälsningar
 
Sune Ahlén