NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-24
Skrivet av: Gunilla Didriksson skrivet 2000-01-16, 18:45
Hej Sune!
För många år sedan träffades vi i Resta när jag bodde där. Vi talade då om fam.Zepenfeldt och att det fattades en länk för att få släkten att följa varandra. Började för ett par år sedan att kontrollera mantalslängder(ML) och roteringslängder(RL)och kan följa de flesta från 1618-1699. Jag kallar det för rekonstruktion av de olika byarna i Ramsbergs förs.(T)
Hade gjort fina tabeller men de fick inte plats här.  
 
Rammhyttan, Ramsbergs förs.(T)
 
Henrik Zepenfelt
Är en av de tyskar som på 1540-talet kom till Ramshyttan. Om han är far, bror eller bara från samma plats som Welam kan man inte avgöra med de uppgifter som jag hittat.
 
Tab.1
Welam Zepenfeldt
Är en av de tyskar som i mitten 1500-talet bosatte sig i Ramshyttan. Det finns ytterligare en man med samma efternamn, Henrik Zepenfeldt. Om dessa två är bröder, far och son, eller bara kommer från samma plats är omöjligt att säga.
 
I Älvsborgs Lösen 1613, 6 term.1618, framgår det att Welam då hade 1 son och 1 dotter.  
I en kyrklängd från 1629 framgår det att Welams hustru namn var Elin och att de hade 4 söner. Welam finns antecknad sista gången i Roterings-längden(RL) från 1637 tillsammans med sönerna Welam och Hans.
 
Tab.2
Welam Welamsson,  
Nämns i Kyrklängden 1629. I RL Welam nämns sista gången 1649 med två personer i Ramshyttan.
 
Tab.3
Hans Welamsson
Nämns i Kyrklängden 1629. Hustruns namn var Anna. Gifta ~1642 .Hans blev klockare och bosatte sig småningom i Nyckelbäcken, Gammelbo.
I ett brev dat..... sägs det att Hans varit klockare i över 40 år.
 
Tab.4
Didrik Welamsson,  
Nämns i Kyrklängden 1629. Didrik nämns i Mantalslängden (ML)1642 med två personer i Rammhyttan. Står i ML. för 1645 som förlamad.
 
Tab.5
Ambros Welamsson,  
Nämns i Kyrklängden 1629.  Är troligtvis identisk med hammarsm. Ambros Welams.i Skinnskatteberg.
 
Tab.6
Johan Welamsson, Är den felande länken i släkten.
Bror eller son till Welam Welams tab.2. Nämns endast en gång i ML 1649 med två personer.
 
Tab.7
Welam Johansson
Son till Johan Welams. tab.6. Nämns första gången 1650 med två personer. Gift med Elisabet Larsdotter