NULL Skriv ut sidan - Ramsberg

Anbytarforum

Titel: Ramsberg
Skrivet av: Jonas Roos skrivet 2015-06-12, 18:10
Jag gör ett nytt försök att lösa var ifrån min ana Margareta Hansdotter kommer ifrån, som enligt hfl ska vara född 1719, se bl a Ramsberg AI:11b (1786-1795) Bild 75 / sid 307. Hon gifte sig 1741 med Per/Peter Jansson/Johansson som var son till Johan Welamsson från V. Löa och Bengta Persdotter från Vasselhyttan.
I föregående hfl anges hon som ankommen till församlingen 1741, dvs i samband med giftet. Men i vigselnotisen anges båda kontrahenterna komma ifrån V. Löa. Det gör mig förbryllad.  
Jag har försökt att kartlägga alla Margareta Hansdöttrar från Ramsberg födda någon gång 1715-1725 men inte lyckats hitta någon het kandidat. Däremot så finns det en Margareta Hansdotter som föds 1720 i Ljusnarsberg som verkar intressant. Hennes far var Hans Arvidsson från Björkänge. Samma Hans får 1726 en dotter som hette Catharina. Det hör till saken att när Per Jansson och Margareta Hansdotter får en dotter 1748 så nämns en Cathrina Hansdotter, piga i V. Löa. Jag har hittat en piga med det namnet i hfl, denne flyttar till Lindesberg 1751 och där har jag funnit en med samma namn, född 1726 i Ljusnarsberg. En teori är att Margareta och Catharina var systrar.
Jag såg i en annan tråd att Leif Gson Nygård hade uppgifter om Hans Arvidsson från Björkänge. Kan jag vara på rätt spår? Kan det vara Hans Arvidsson som är far till min Margareta Hansdotter?
 
Tacksam för all slags input.
Jonas