NULL Skriv ut sidan - Ramsberg

Anbytarforum

Titel: Ramsberg
Skrivet av: Ylva Ternby skrivet 2015-04-21, 17:03
Min ana Anna Andersdotter gifter sig 1811 med hemmansbrukaren Lars Persson i Östra Hägernäs. Anna förefaller ha kommit till familjen som piga 1809, i alla fall deltar hon i husförhör då. (Ramsberg AI:13 s 422) Anna uppges vara född i Ramsberg 1787.
 
Det finns fem Anna Andersdotter födda det året. Jag har lyckats utesluta tre av dem (nr 8, nr 78 och nr 95 i födelseboken).  Nr 53 har jag inte kunnat hitta alls i husförhörslängden, den Anna skall vara dotter till masmästare Anders Ersson och Anna Persdotter i Västra Löa. Känner någon till dem?
 
Nu talar nog en del för att min ana Anna är den som har nummer 13 i födelseboken för 1787 och hon är då dotter till torparen Anders Olsson och hustru Stina Matsdotter i Klotsviken.För detta talar tycker jag att en annan dotter, Maria (Maja) född 1788, är fadder då Annas och Lars Perssons första barn döps 1812. Maja är då piga i Lilla Bråten och födelsedatum finns angivet.  Anders Olsson avrättas för mord 1788 (se Ramsberg AI:11b s 342).  Sista spåret av den familjen finns i Ramsberg AI:12b sid 518). Där kan man utläsa att Anna deltar i husförhör 1797, men sedan är det tomt. Det finns alltså ett glapp fram till 1809 då hon dyker upp i Östra Hägernäs.  
Finns det någon som har forskat på denna familj och har ytterligare ledtrådar att komma med?
 
Med vänlig hälsning
Ylva