NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2015
Skrivet av: Christina Skagerborg skrivet 2014-11-01, 15:39
Michael!
Jag hittar Maria som du säger på nr 88 i Tvings hfl 1826-30. Har du noterat att Olof i Olofsdotter är överstruket och Måns tillskrivet ovan? Det står vidare att hon 1828 kom från nr 14, dvs Sutaremåla. Där hittar jag henne mycket riktigt som Maria Månsdotter född 8/3 1806. Hon kom 1827 från nr 19, Långasjö. Där finns hon som Maria Månsdotter och där under åter ditskriven men nu är Måns i Månsdotter överstruket och Lars ditskrivet! Födelsedata stämmer dock 8/3 1806. I kolumnen födelseställe står nr 16, vilket är Långasjö. I hfl 1821-25 hittar jag en möjlig kandidat även om födelsedatumet nu är 8/7. Marias far är Måns Larsson (här får vi en förklaring till två av patronymikonen) och modern heter Sigrid Gunnarsdotter född i Fridlevstad. Det är också i Fridlevstad som dottern Maria föds 8/7 1806. Föräldrarna försvinner i följande hfl och förmodligen är de döda eftersom ingen av dem nämns när Maria gifter sig. Kolla om du kan hitta kopplingar mellan giftomännen, Marias syskon och dopvittnena till Marias barn.
 
Jag har inte hittat någon förklaring till Olofsdotter/Olsdotter men mycket tyder på att detta är din Maria.  
 
Christina