NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2015
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2014-10-31, 20:12
Hej!
 
I en fråga under Tving den  30 september 2014 ställde jag följande fråga om min ana Maria Olasdotter:
 
Är det någon som vet något om Maria Olasdotter som dör den 8 december 1863 i Gnetteryd?  
Hon gifte sig den 20 februari 1835 i Tving med Peter Andersson (20/8 1811-5/12 1863),Hemmansägare i Fundersmåla 32.  
Det jag undrar är var och när hon är född och någon eventuellt om hennes föräldrar!  
Jag har kunnat följa henne i Tving från 1828-35 som piga i Nr 88. Har någon uppgift att hon skulle vara född i fridlevstad 8/3 1806 men detta verkar inte stämma!  
 
Jag har funnit en Maria född 1806 i Fridlevstad som skulle kunna stämma (förutsatt att åtminstone årtalet och socknen är rätt i uppgifterna i kyrkböckerna i Tving)
Föräldrarna skulle då vara smeden Oluf Cedergren och Ullrica Winkler i Baggetånga. I min enfald trodde jag på grund av föräldrarnas namn att de skulle vara lätta att följa - men så verkar inte vara fallet. Jag hittar dem i husförhörslängden för 1807 (b 53/s 49) men sedan hittar jag dem inte någonstans i husförhörslängden för 1810.
I husförhörslängden 1807 anges att Oluf är 29 år gammal och Ullrica är 39 år gammal två döttrar anges också Anna Catharina 4 år och Anna 1 år (den sistnämnda som ev kan vara min ana).  
Underligt står inga noteringar för familjen utifrån   husförhören och i vänstra kanten står att med något som börjar med T (kan det vara Tving?). Betyder noteringen att de kom från Tving eller fått attest till Tving?  
Hittade inte familjen i Tving i husförhörslängden för perioden 1806-12. Dottern Anna Catharina kan jag inte heller finna som född i Frilevstad!
 
Är det någon som vet något om Oluf Cedergren/Ullrica Winkler med barn - kommer de från Fridlevstad? Vet någon vart de tog vägen? Jag skulle vilja försöka följa barnet Maria för att se om det kan vara min ana!
 
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänlig hälsning
Michael Erenius