NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2011
Skrivet av: Marianne Westman skrivet 2007-03-11, 13:41
Hej igen
 
Håller fortfarande på med min fm ff f Erik Andersson Öberg ohh min fm ff m Cajsa Stina Andersdotter Bergstedt, se ovan.
 
I Näsby AI:6 s 178 flyttar de? i alla fall Erik runt 1782? till xxxxx.  
Jag kan inte tyda detta ortsnamn, jag hittar ju inte alls i området så jag vore tacksam för läshjälp och anvisning var jag kan hitta denna ort, gärna i lämplig HFL.
 
Jag är som sagt helt vilse i Näsby-området och försöker även lokalisera platser som Skogsberg, som finns på s 61 i AI:6. Skulle gärna vilja hitta platsen i Näsby AI:1 och AI:2.  
Har Skogsberg hetat något annat tidigare? Senare? Misstänker att Anders Bergstedt d 1779-06-18 i Fallet, Näsby (F:1 s 39) måste vara  min fm ff mf och han kommer då från Skogsberg. Men det kanske finns andra Skogsberg i närheten, lär ju finnas ett i Sunne, men då borde det väl stått mer än bara Skogsberg som födelseplats.
 
Så talas mycket i Näsby HFL om Oby, därifrån Erik Andersson Öberg ska komma. Har letat igenom Fellingsbro, varifrån han kom in till Näsby, men kan inte hitta motsvarande ort. Av efternamnet (använt 1774 i Näsby C:1 s 66)skulle det ju kunna vara Öby, men var ligger det?
 
Oby verkar vara en plats som många kommer ifrån, som befinner sig i Näsby sn. Kan det vara en förkortning för något annat namn, eller ändrat med tiden? Oby>Öby, >Åby?
 
Tacksam för geografisk hjälp. Det är så störande att inte kunna hitta Eriks föräldrar.
 
Hälsningar
Marianne