NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010
Skrivet av: Ewy Björk skrivet 2009-10-25, 20:49
Hej Helena!
Jag har en hel del bakåt ndg Carin Andersdotter, född 1821. Hon var mormor till min morfar, Karl Alfred Lindholm och mor till Clara Ulrika Carlbom, född 1849 i Norberg.  
Claras mormor Cajsa Andersdotter var född 1789 på Tomten i Norberg och hon uppges vara kringvandrande änka efter Anders Andersson från Söderbärke, född 1789. Var hon dog vet nog ingen. Hon hade fyra barn varav tre kom på fattighuset. En av dem var Cajsa, född 1821. Hon gifte 1849 om sig med Jan Erik Carlbom, född i Hedemora 1823. 1854 flyttade familjen till Furumo i Svabensverk. Clara  Ulrika hade två halvsystrar, Anna Cathrina Norgren, född 1844 och Anna Chatarina Carlbom, född 1847, vars mor var Helena Nyberg från Norberg.  
Anorna vidare bakåt kan du få av mig om du hör av dig. Dom kommer dels från kyrkböckerna, dels från  Family Search och dels från Anbytarforum.  
Cajsa född 1789 hade Stina Matsdotter, född 1761 som mor och Anders Jansson, född i Västanfors 1756 som far. Stinas far var Mats Svensson, ff Sven Jönsson Ramström, fff Jöns Ramström. Jöns hustru var Sara Casparsdotteer Gitzel och Saras mf var Bengt Kelvastsson.  
Hälsningar Ewy
ewy_bjork@hotmail.com