NULL Skriv ut sidan - Norberg

Anbytarforum

Titel: Norberg
Skrivet av: Britt-Marie Sohlström skrivet 2015-04-02, 19:07
Hej!
Jag har tidigare spritt material jag övertagit från min far Arne Sohlström kring Halvarsbenning i Norberg och byn Vad i Söderbärke och släktkretsen kring Hennika Bengtsson dit många släkttrådar från Halvarsbenning går. Han samarbetade i början på åttiotalet med bl a Björn Isheden och Hans Gillingstam kring att försöka utreda förhållandena så långt det gick. I det materialet fanns två söner till Hennika angivna, där det inte fanns genomsolida bevis i källorna utan resonemangen byggde till viss del på att det inte verkade finnas några alternativ. Dessa två var Sven och Östen Hennikasson bosatta i Grangärde. Per Östensson i Halvarsbenning var son till Östen Hennikasson.
För en tid sedan hittade jag av en slump en uppgift i en artikel i Släktforskaren 55 (Västerbergslagens släktforskare) av Kjell Vadfors som handlade om den sk Rämskungen, att hans fars (Rämsgubben) hustru varit gift tidigare med en Erik Östensson från Bröttjärna i Gagnef. I artikeln uppges också att Vadfors hittat domstolsnotiser om bl a en bror Per Östensson i Halvarsbenning, Norberg som säljer jord i Bröttjärna.. Jag lyckades dock inte hitta denna notis, men efter kontakt med Kjell Vadfors har vi konstaterat att den finns i Svea-Hovrätt-Advokatfiskalen-Kopparbergs-län-EXIe-2723-1638-1638-Bild-270-sid-24 .  
Så Per Östensson i Halvarsbenning härstammar från Bröttjärna i Gagnef och inget annat. I boken Säl och Bröttjärna - två gamla byare i Dalarna av Birger Lindell och Olof Holmberg. Mockfjärds hembygdsförening 1979, redovisas en del historik kring Bröttjärna och Östen och hans söner.  
Jag har laddat upp material och källor i ett träd på Ancestry som heter Arne. Jag vill gärna ha kontakt med forskare som är intresserade av den här släktkretsen, med infallsvinklar från olika håll brukar man kunna se saker i nytt ljus.
Hälsningar /Britt-Marie Sohlström