NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2012
Skrivet av: Rikard Skillt skrivet 2011-07-15, 11:16
Hej Leif och Stefan! Tack för informationen. Enligt uppgift i hfl för Rättvik, AI:9a, s. 215, Dådrans bruk, står det: ”Pigan Maria Christina Johansdotter”, född 1/1 1789 i Gustafs, hitflyttad från St. Skedvi år 1820, något namn som Hoff eller Sellberg ej angivet förrän Sellberg dykt upp i vigselboken.  Därefter flyttade hon till sin blivande man Erik Anton Lång på samma bruk, s. 220, nr 10.  
 
Det är möjligt att hon hade haft två olika namn som Hoff och Sellberg med tanke på att ha fått dessa namn efter styvfader och fader. Hennes styvfader ”Stiuffader” som giftoman nämns i vigselboken för Rättvik den 1 oktober 1820.
 
Efter Maria Christina Johansdotter Hoff eller Sellberg får jag söka igenom sidorna av hfl för Gustafs, AI:11a och b, nära 300 sidor, eftersom flyttningslängder inte börjar förrän 1861.
 
Du, Leif, nämnde att hennes bror, Isac Larsson Silvberg (Sellberg) och var son till Lars Larsson och Sara Sörborg. Trots att Maria Christinas patronymikon hette ju Johansdotter. Hennes fader skulle ha varit Johan eller Jan. Jag ska också söka hennes bror i Stora Skedvi och Grangärde. Först ska jag söka uppgifter i Gustafs om hon är antecknad i hfl innan hon flyttade därifrån till Stora Skedvi år 1815.
 
Med vänlig hälsning
 
Rikard Skillt