NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-30
Skrivet av: Peter Sjögren skrivet 2010-03-06, 21:36
Hej Marianne Rosander,
Du hade följande fråga den 26 augusti:
 
Jag behöver hjälp att spåra Jöran Andersson och hans hustru Brita Andersdotter.
Dom är föräldrar till Lisbet Göransdotter född 16/10 1724 i Moren Gustafs och död 20/8 1806
Jag har spårat Jöran Andersson till A 1/4 1737 - 1748 sidan 28, men sen försvinner han.Han finns inte vidare i husförhören någon dödbok kan jag inte hitta.
Hans hustru Brita Andersdotter tappade jag bort tidigare.
Kan någon hjälpa mig med dessa 2 så skulle jag bli glad
/ Marianne
 
 Jag har precis letat efter Lisbet Göransdotters föräldrar och jag förstår om du har haft problem, man måste nämligen hoppa lite mellan Gustafs och stora Tunas kyrkböcker.
[color=0000ff]Hfl för Gustafs sn,A/I 3 (1727-1731) sidan 24:[/color]
Där står Jöran Andersson med, men det är bara ett streck längs med hela uppslaget
[color=0000ff]Dödbok för stora Tuna C/4:[/color]
Jöran Andersson dör(begravs) 15 januari1727 , 67 år gammal,
[color=0000ff]Hfl för Gustafs A/I 3 (1732-1741), sidan118:[/color]
Där är Britas namn överskrivet så man ser bara ”Jöran Anderssons änka” och där det har stått Brita står det ”Måg Jöran Hansson”, han har gift sig med Lisbets äldsta syster Margareta.  
[color=0000ff]Hfl för Gustafs sn AI/4, (1743-1748) s. 121:[/color]
Där så finns Brita Andersdotter som Göran Hanssons svärmor och man kan läsa att hon är ”gift till Tåå”, 1745, hon är 61 år och har varit änka i 17 år.
[color=0000ff]födelse och dopboken för Gustafs sn C/1, ”Br?dfolk” för 1745:[/color]
Hon gifter sig inte med vem som helst utan med sin dotter Lisbets svärfar Göran Ersson från Tåå.Gustafs sn.
Därefter finns hon i Tåå  
[color=0000ff]Dödbok för stora Tuna C/6:[/color]
 Brita dör(begravs) den 19 oktober 1760,
Göran Ersson har dött sex år tidigare, stora Tuna C/6.
 
Jöran Andersson var tidigare gift med Elisabet Matzdotter född ca 1663, hon dör 1710 , och de verkar bara få en dotter som hinner försvinna ur längderna innan Brita Andersdotter dyker upp.  
Jöran Andersson och Elisabet Matzdotter dyker upp i Moren ungefär 1685 enligt Mantalslängderna.
 
Jag kan inte hitta när och var Jöran gifter sig med den 24 år yngre Brita och inte heller var Brita kommer från. Lisbet Göransdotters äldsta syster Margreta ska vara född den 6 oktober 1711, så de bör väl vara gifta innan det om inte Brita hade med sig henne in i äktenskapet med Jöran Andersson men jag hittar inte Margreta i någon födelsebok så där vet jag ingenting säkert.  
Även om Margreta hette Jöransdotter och det är ganska troligt att det är Jöran som är far, så är det  ju inte säkert.
 
Lisbet Görsdotter var min fmfmffmm.
 
/Peter Sjögren