NULL Skriv ut sidan - Möklinta

Anbytarforum

Titel: Möklinta
Skrivet av: Jonathan Olsson skrivet 2014-06-08, 00:07
Tusen tack Anita, nu har jag lite att klura på. Ska bli roligt att spinna vidare på detta, ska försöka hitta lite mera information omkring alla namn du har gett mig nu.
 
Har precis lyckats hitta Per Norströms, f. 1781, soldatakt via soldatregistret, han heter tydligen Per Persson men bodde i ett torp där soldatnamnet var Norström.
Intressant att få veta var namnet kommer ifrån  
 
Blev lite komplicerat då det nu finns tre Per Norström i rad och tre Stina Persdotter kopplade till dessa tre generationer.
 
Det hela börjar egentligen med farmors, morfars far Per Johan Sjögren f. 1860 som bytte namn från Norström och vi vet ej varför men kanske har det att göra med soldatbakgrunden. Han uppträder som jordägare i Färjan år 1854 enligt lantmäteriets historiska kartsajt.
Hans far är Per Norström f. 1829, g. med Stina Persdotter f 1929, vars mamma omnämns som Stina Perdotter/Persson f. 1802.
Norströms far är Per Persson Norström f. 1903, g. med Anna Henriksdotter.
Norström f. 1903s pappa är Soldat Per Norström f. 1781, g. med en Stina Persdotter f 1776.
 
Soldat Per Norström hette Per Person från början men bytte namn till Norström enligt soldatakten, ska bli spännande att få reda på hur mycket nytt som den soldatakten bär på när jag får den från soldatregistret.
 
Det blev lite virrigt men jag tror jag fick till det, dags att söka vidare efter anfäder till dessa!
Roligt är att äldsta släkten fortfarande finns i Färjan såhär långt bakåt(1780-talet) där farmor och farfar har stuga idag på en del av Per Norström f. 1929s gamla ägor från minst 1850-talet. Tyvärr verkar det som tomten ska säljas nu...
 
(Meddelandet ändrat av Nighteye 2014-06-08 22:58)