NULL Skriv ut sidan - Möklinta

Anbytarforum

Titel: Möklinta
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-06-16, 07:44
Hej,
Det är inget fel med födelsedatum för Lisa/Lisbet i Stora Tuna. Om du tittar nog så ser du att prästen använt romerska siffror för månaden (som förr ofta skrevs ovanför veckodagen) och sedan vanliga siffror för veckodagen. Därför står det i detta fall IV/17. Vilket ju innebär april 17:e dagen.  
Vad gäller utflyttandet från Stora Tuna 1776 så står det absolut Sahlberget. Lisa har ju dessutom en bror Giöran som också flyttat dit (se samma husförhörslängd och samma familj). Sahlberget som begrepp är lite osäkert. I detta fall skulle jag tolka det som Sala stad. Men det skulle i praktiken kunna innebär flera andra socknar runt gruvverksamheten. Tyvärr finns det ju inga inflyttningslängder att läsa.
Däremot kollade jag än en gång vigselboken i Möklinta och fann faktiskt paret Betjänten Nils Löfvenmark på Öster Bännbeck och pig. Lisa Andersdotter gifta den 28 november 1779. Jag letade nog efter en Nils Persson förra sökningen. Det innebar att de gifte sig en knapp månad innan deras dotter föddes den 23 december 1779.
Du undrar om det inte var ovanligt med felaktiga födelsedatum så nära själva födseln. Jag skulle påstå att det tvärtom är ganska vanligt. Jag har stött på många grava missar i såväl födelseböcker som husförhörslängder och dödböcker. Finns präster som till och med glömt barnens dopnamn när noteringen gjordes. Var väl så att själva dopet i sig var det viktigaste för prästen. En anfader som föddes 1854 i en av Möklintas grannsocknar fick fel födelsemånad i dopboken. Han gjordes en månad yngre än han i själva verket var. Vilket innebar att han fick vänta en månad extra på en statlig pension 67 år senare.
I just det här fallet är det dock lite ovanligt att prästen nöjt sig med att det bara gått en månad mellan föräldrarnas vigsel och barnets födsel. Vid dopet 1779 noteras i högerkanten i äkta säng. Många präster skulle i den situationen skrivit oäkta. Frågan är om prästen i Möklinta var vidsynt och snäll eller om betjänten Nils Löfvenmarks inflytelserika arbetsgivare blandat sig i? Herrskapet på gården ställer ju mangrant upp som dopvittnen.
Har du för övrigt lyckats utläsa tillnamnet på Lisa Andersdotters far i Stora Tuna? Står det Brask?  
Hälsning/Paul