NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-30
Skrivet av: Emil Nilzon skrivet 2007-08-02, 14:11
Angående Rawalsbo.
 
Tror inte att det skulle vara en gammal benämning på Uddsarvet.
 
Uddsarvet finns daterat i olika källor från åtminstone 1523. Se samma sida som Leif refererar till. Under namnet Ravalsbo benämns namnet som gård inte by, den är på vissa kort utsatt att ligga i Åkre (by). Enligt den muntliga traderingen var Ravalsbo under en tid sk. skjutshåll/gästgiveri.
 
Min teori är att Ravalsbo har tillhört Uddsarvets by. Uddsarvets by flyttades längre från älven upp mot och byggdes samman med Ravalsbo gård. (Detta gjorde pga rasrisken, åtminstone en gård finns fortfarande utritad nära älven på kartor från 1810-13.) Eftersom Ravalsbo enbart varit ett gårdsnamn införlivades den nu i byn och försvinner som ortsnamn. Anledningen till att namnet Ravalsbo  blev känt bör man i så fall söka i dess upgift som  skjutshåll och att det låg utanför bykärnan. Jag tror detta har skapat förvirringen kring namnskicket på byn.
 
Om bynamnet Ravalsbo skulle ersatts med Uddsarvet redan före 1520-tal tror jag inte att det skulle vara i bruk så sent som på 1900-talet, även om muntlig tradering är stark så är jag tveksam till det.
 
E. Nilzon