NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-30
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 2007-01-31, 21:36
Hej alla Gustafs-forskare,  
jag söker rötterna till Erik Andersson som enligt uppgifter husförhörslängdera i Haraker (U) ska ha varit född 1797-02-01 i Gustafs. Jag finner en Erik, född 1797-01-01 i Våbäck med föräldrarna Anders Danielsson och Anna Ersdotter. Detta par kan jag inte återfinna i husförhörslängden. Jag finner inte heller några noteringar i dödboken för perioden som får mig att tro att föräldrarna avlidit i församlingen.
 
Den Anders Danielsson född 1777 som finns i Våbäck är gift 1801 (och då ej skriven som änkling utan som dräng). Jag hittar ingen notis på att hustrun Anna Ersdotter ska ha avlidit mellan 1797-1801 i Gustafs som kan vara en trolig moder.
 
I husförhörslängden därefter (AI:11B, sid 96 & 102) finns en fosterson Erik Andersson född 17970201  i Tuna mycket riktigt i den familjen. Han står som inflyttad från Tuna 1807 och utflyttad 1814 till Haraker. Där finns också en svägerska Catharina Andersdotter född 18010128 -sid 102). Hon är inte en syster till Erik, då hon återfinns på annat ställe i boken med sina föräldrar, där räknas inte Erik upp.
 
På en annan sida i Våbäck (sid 98) finns två pigor som först väckte mitt intressse;
Den ena, pigan Sara Andersdotter född 1795 i Tuna har jag hittat föräldrarna till i Västansjö, Tuna. Hon har en bror Erik, men han lever ännu 1810 i Tuna hos föräldrarna.  
Den andra, pigan Greta Andersdotter född 1788 i Soln, inflyttar också 1807 med attest nr 11 från Tuna. Dessutom utflyttar hon 18090215 till Hubbo, som ju också ligger i Västmanland och inte så långt ifrån Haraker. Det är fortfarande ett hett spår. Men jag vet inte hur jag ska lyckas gå vidare där.
 
Vad gäller Tuna så har jag kollat både födelse och dödböcker, efter Erik, eller hans föräldrar.
 
Nu är jag nyfiken på om någon annan lyckas knäcka denna gåta om vilka Erik Anderssons föräldrar var och varifrån han kom.
 
Hälsningar
Mattias Andersson