NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 januari, 2012
Skrivet av: Siv Laine skrivet 2010-07-01, 22:11
Jag ser att en användare i detta forum, Ann-Che Minneskjöld, har samma förfäder som jag. Visserligen var det länge sen du var här i forumet, men jag hoppas ändå att du tittar ibland, för vi har ju många gemensamma problem som vi skulle kunna hjälpa varandra med! Min farfars farfar är din morfars farfar: Anders Wång, född 1809 i Medåker. Vet inte hur långt du kommit bakåt i tiden, men det finns kanske andra som vet något? Anders Wångs far hette Jan Andersson f 1768-01-19 i Bro och var rusthållare. Dennes far hette Anders Jansson, född 1729-11-? och gift med Lisa Hindricsdotter f 1727 i Medåker. De gifte sig 1760. Eller var det fel?? Det står nämligen i Jan Anderssons dödsnotering att fadern var dannemannen och kyrkor. (vad som nu menas med det sistnämnda) Anders Johansson och modern Greta Lisa Fernström! Johansson och Jansson är strängt taget samma namn, (förekommer ofta i Västmanland i gamla tider att dom skriver så)men modern? Jag har hittat många husförhör där Anders Jansson och Lisa Hindrichsdotter står som familj med sina barn. Först bodde de i Biuggården, sen i Sahlsta, båda ställena i Bro församling. Från 1775 till 1795. De flyttade till Sahlsta 1782.
Något som verkar misstänkt är att Jan står som född 1763-09-28 i husförhörsslängderna... Problemet är ju också att kyrkoböckerna i Bro saknas i många fall, eftersom det var en stor brand i prästgården där som förstörde många böcker från äldre tider. Finns någon vänlig och vetande själ???
Siv