NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-05
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2006-07-12, 23:12
Hej Inger!
 
Jag gick nyss tillbaka till det jag skrev efter mitt besök på Uppsala landsarkiv den 25/2. Det står under Håtuna i Uppland och är skrivet i början av mars i år, Håtuna eftersom familjen Roz?n flyttat dit 1919 och tanken var att fortsätta sökandet där.
 
Familjen Roz?n finns kvar i Himmeta ända tills de flyttar till Västerås 1918. Så din farfar bodde nog inte på samma plats som affären, trots att det verkar långt emellan orterna. Kanske han hade en liten lägenhet i anslutning till affären men fortsatte att vara skriven i Himmeta.  
 
När familjen flyttat till Västerås var det inte till Lundby utan Domkyrkoförsamlingen och året därpå S:t Ilian (framgår också av vad jag berättat om det jag fann den 25/2).  
 
Det är alltså ingen id? att leta efter familjen Roz?n på Åsgatan i Lundby församling. Det var bara affären där - inte så konstigt att jag inte fann något när jag sökte igenom 6 mikrokort på församlingsboken den 26/6.
 
Återstår att finna när Dagmar Andersson flyttade in till Västerås och varifrån hon kom. Eftersom jag har typ av kyrkbok och sidnummer dokumenterade (se ovannämnda inlägg under Håtuna), så får jag titta om hon lagts till i slutet av någon sida i Västerås Domkyrkoförsamling 1918 eller S:t Ilian 1919.
 
Den Dagmar Andersson jag trodde var den rätta och skrev om som född i Almunge måste var fel person, eftersom hon var för ung för att vara piga 1911 (något som jag inte visste vid mitt Uppsala-besök 25/2).
 
Håtunas kyrkböcker är inte (var åtminstone inte i vintras) inlämnade till Stockholms stadsarkiv, varför man får be att få komma till församlingen och titta i dem. För att be församlingen om hjälp tror jag att man måste veta mycket mer om årtal för inflyttning, så att personalen har chans att ta fram uppgiften utan att behöva lägga ner timmar av sökande.
 
Mvh
Ingegerd