NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2015
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2015-01-06, 15:12
Elov, Gunlög och Simon
 
Hej.  
Jag vill anknyta till Rijss- eller Ryssläkten här ovanför. Tillnamn av detta slag har självklart olika ursprung.  
Rent generellt bör ett sådant tillnamn kunna kopplas till en soldat, tillhörande någon rote med förslagsvis ortnamnet Ris eller syftande på Ryss i Ryssland, i likhet med Tysk som förekom ganska ofta.  
 
Men i fall ett sådant tillnamn förekom/-mer i finnmarker/finnskogar bör man vara uppmärksam. Det kan vara en rest av ett skogsfinskt släktnamn. Jag har ingått i en grupp som under en femtonårig period samlade skogsfinska släktnamnsbelägg och gav ut en skrift Skogsfinska släktnamn i Skandinavien, Karlstad 2009 innehållande dessa för ett antal år sedan. Vi har samverkat med kvalificerade finska namnforskare som Tuula Eskeland och Sirkka Paikkala.
 
Vi i gruppen har valt att föra beläggen Rijs/Ryss i Ljusnarsberg och Ramsberg till släkten Rissanen. Denna är känd från Savolaxområdet i exempelvis i Vesulahti, Tavinsalmi och Juva. Från 1500-talets mitt finns uppgifter om Sigfrid Rissa, Lauri Rissainen, Anders och Per Rissan samt Henrik Rissainen. En Lauri Ryssä nämns i Jorois på 1540-talet. Risanen i Rautalampi återstår att kolla upp.  
 
Det fanns också en Pål Rijss/Ryss i Fors i Malungs socken under delar av 1670-talet (mtl). Jag har dock inte lyckats klara ut än om han var skogsfinne eller soldat.
 
hälsar
Jan-Erik Björk